Birçok farklı hane halkının içerisinde bir yaşam sürdürdüğü apartmanlar, çok katlı konutlar olarak bilinir. Her apartmanda, yaşayan kişilerin kullanımı için ortak alanlar bulunur. Bu ortak kullanım alanları, günlük yaşamı kolaylaştırmak ve birlikte yaşayan insanların ihtiyaçlarını karşılamak için tasarlanır. Peki, apartman ortak kullanım alanları nelerdir?

Ortak Alan Nedir?

Çoklu konut yapısında olan, apartman veya sitelerde bireyler ve aileler arasında ortak olarak kullanılan alanlar vardır. Apartman ortak alan, bina sakinlerine ait olan özel daire veya birimlerin dışında kalan, toplu yaşamı düzenleyen ve kolaylaştıran alanlardır. Bu alanlar, binadaki tüm sakinlerin ortak ihtiyaçlarını karşılamak, topluluk hissini güçlendirmek ve günlük yaşamı daha konforlu hale getirmek amacıyla düzenlenir.

Apartman Ortak Kullanım Alanları Nelerdir?

Birçok farklı ailenin yaşadığı çoklu konut apartmanlarda ortak kullanım alanları hem sosyalleşmenin artması hem de kişilerin daha rahat hareket edebilmelerini sağlanması için önemlidir.  Apartmanlarda, ortak kullanım alanı olarak belirlenen noktalar ise şunlardır:

  • Giriş Holü ve Asansörler: Apartmanın ana giriş kapısından içeri girildiğinde, sakinleri ve ziyaretçileri karşılayan geniş bir giriş holü bulunur. Burası apartman sakinlerinin çok sık kullandığı bir alan olduğu için, hem temizliğine hem de kullanım şekline dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan biridir. Asansörler ise, apartman sakinlerinin ve ziyaretçilerin katlara kolayca ulaşmalarını sağlayan yapılardır. Katlara ulaşımı kolaylaştıran bu yapılar, kişilerin yaşamını kolaylaştırdığı için önem kazanır.
  • Merdivenler: Asansör kullanmanın yanı sıra katlar ulaşım için merdivenler de tercih edilebilir. Tehlikeli durumlarda, asansör kullanımı ekstra riskler oluşturabileceğinden, apartman ve yangın merdivenleri de ortak kullanım alanları arasında yer alır. 
  • Bina Girişi ve Kapıcı Odası: Apartmanların girişinde bulunan kapıcı odası da, apartman sakinlerinin kullanımında olan yerlerden biridir. Apartmanın güvenlik sistemlerinin bulunduğu ve kapıcının sorumluluğunda olan bu alan da, sakinlerin ihtiyaç durumlarında kullanabileceği bir alandır. 
  • Otopark ve Açık Alanlar: Apartmanlar, otopark veya açık park alanlarına sahiptir. Bu alanlar, sakinlerin araçlarını güvenli bir şekilde park etmelerini sağlar.
  • Sosyal Alanlar: Apartmanın açık alanlarında bulunan park, bahçe, oturma alanı, kamelya gibi yerler de sakinlerinin ortak kullanım alanlarına aittir. 
  • Depo ve bodrum Katları: Apartmanlarda saklanabilecek eşyalar için depo alanları veya bodrum katları bulunur. Bu alanlar özel depolama ihtiyacı olan sakinler tarafından kullanılır.
  • Toplantı ve Organizasyon Alanları: Toplantılar, etkinlikler ve kutlamalar için kullanılan bu alanlar, genellikle çok amaçlı salon ya da oda olarak adlandırılır ve sakinlerin ihtiyaç anında kullanabileceği özel yerler olarak nitelendirilir. 
  • Spor ve Fitness Alanları: Apartman sakinlerinin sağlıklı bir yaşam sürdürmeleri için hazırlanan bu alanlar, özellikle çoklu yaşam konutlarında sıkça tercih edilir. 
  • Çocuk Oyun Alanları: Ailelerin yaşadığı apartmanlarda çocuk oyun alanları bulunur. Bu alanlar, çocukların güvenli bir şekilde yaşamalarını sağlar.
  • Güvenlik ve Kamera Sistemleri: Güvenlik kameraları ve giriş kapıları için kartlı geçiş sistemleri gibi güvenlik önlemleri de ortak kullanım için önemlidir. 
  • Elektrik ve Su Tesisat Odaları: Apartmanların teknik ihtiyaçlarını karşılamak üzere elektrik panoları ve su tesisatı odaları bulunur. Her bir dairenin teknik yapılarının bulunduğu bu alan, apartman sakinleri tarafından korunması gereken alanlar arasında yer alır. 
İlginizi Çekebilir;  Nakliyat Sigortası

Ortak Kullanım Alanları Kimler Tarafından ve Nasıl Kullanılır?

Çoklu konut yapısında yaşayan bireyler ve aileler arasında paylaşılan alanlar olarak bilinen ortak kullanım alanları, binada yaşayan sakinlerin bir araya gelmelerini, birlikte yaşamalarını kolaylaştırmayı amaçlar. Bu alanların kullanımı, genellikle belirli bir kural çerçevesinde gerçekleşir ve protokoller hazırlayarak, nasıl ve ne düzende kullanılacağına karar verilir. Ortak kullanım alanları, apartman sakinlerinin belirlediği yönetim tarafından denetlenir. Hem apartman sakinleri hem de site yönetimi tarafından oluşturulan bu alanlar belirli kurallar çerçevesinde kullanıma tabi tutulur. 

Ortak alanların başlıca kullanıcıları apartman veya sitenin sakinleridir. Bina sakinlerinin günlük yaşamını kolaylaştırmak, topluluk duygusunu güçlendirmek ve sosyal etkileşimi artırmak amacıyla tasarlanan bu alanlar, apartman veya site yönetiminden sorumlu olan kişi ya da kişiler tarafından denetlenir. Apartman yönetim kurulu, ortak kullanım alanlarının düzenlenmesi, bakımı, temizliği ve güvenliği ile ilgili sorumlulukları üstlenir. Yönetim tarafından belirlenen bu kurallar, sakinlerin güvenliği, rahatlığı ve huzuru için konulur.

Site Ortak Kullanım Alanları Yönetmeliği Neleri İçerir?

Site ortak kullanım alanları yönetmeliği, konut içerisindeki ortak kullanım alanlarının düzenlenmesi, kullanımı ve bakımı ile ilgili kuralları belirleyen önemli bir husustur. Bu yönetmelik, site sakinleri arasında adil ve düzenli bir ortamın korunmasını sağlar. Peki, ortak alan yönetmeliği neleri içerir?

Ortak alan yönetmeliği;

  • Ortak kullanım için hangi alanların bulunduğunu ve bu alanların hangi amaçlarla kullanıma hazır olduğunu tanımlar. 
  • Ortak alan olarak kabul edilen kısımların sınırlarını belirler.
  • Ortak kullanım alanlarının nasıl kullanılacağına dair detaylı kurallar ve yönergeler içerir. Bu kurallar, ses düzeyi, ziyaretçi politikaları, rezervasyon prosedürleri gibi önemli noktaları içerir.
  • Güvenlik kameraları, kapı girişleri, acil durum prosedürleri gibi konuları içeren site ve kişi güvenliğini belirler.
  • Hangi alanların hangi sıklıkta bakıma alınacağı, hangi bakım ekipmanlarının kullanılacağı gibi konuları kapsayan, önemli kuralları belirler.
  • Site ortak kullanım alanlarını kimin yöneteceği ve denetleyeceği konusunda kuralları belirler. Yönetim kurulu, site yönetimi veya bir yönetim şirketi bu konuda belirli görevleri üstlenebilir. 
  • Ortak kullanım alanlarında düzenlenecek sosyal etkinlikler, topluluk kuralları ve bu etkinliklere katılım koşullarını belirler.
  • Apartman ortak kullanım alanlarında tadilat, bakım, güvenlik ve geliştirilmesi gibi konular için sakinlerden alınacak katkıları, aidatları ve bu ödemelerin nasıl yönetileceğini belirler. 
  • Bitki dikimi, bahçe düzenlemesi, peyzaj çalışmaları gibi ortak alan ve çevre düzenlenmesi konularını belirler.
  • Ortak kullanım alanlarının ziyaretçiler için kurallarını belirler.
İlginizi Çekebilir;  Konut Sigortası Fiyatları Nasıl Belirlenir? Konut Sigortası 2024

Ortak Kullanım Alanları İşgali

Ortak kullanım alanları işgali, bir konut sitesinde veya apartman kompleksinde, belirli bir alanın, sakinlerin veya dış kişilerin izinsiz olarak kullanımını veya tahsisini ifade eder. Söz edilen işgal, genellikle belirli kurallar ve yönetmeliklere tabi olan ortak kullanım alanlarına yönelik ihlalleri içerir. Apartman sakinleri için ayrılan otopark alanlarına izinsiz araç park etmek, ortak bahçe, park veya oturma alanları gibi yerlere, apartman sakinlerinin dışında kullanılması ya da çok fazla ses ve gürültü oluşturarak diğer apartman sakinlerini rahatsız etmek bu işgallere örnektir.

Apartman Otopark İşgali

Apartman otopark işgali, bir apartman veya konut kompleksi otopark alanının, izinsiz veya belirlenmiş kurallara aykırı şekilde kullanılması durumunu ifade eder. Apartman otoparkları, belirli dairelere veya sakinlere tahsis edilen alanlardır. İzinsiz araç park etmek, başka sakinlerin ayrılmış alanlarını kullanmalarını engellediğinden bu işgal durumu karşısında alınacak önlemler de alan yönetmeliğinde belirtilir. Apartman yönetimi, otopark alanlarını belirli renkler veya numaralarla işaretleyerek ve bu kuralları sakinlere net bir şekilde ileterek izinsiz park konusunda keskin önlemler alabilirler.

Apartman Ortak Kullanım Alanları Masrafları

Apartman ortak kullanım alanları masrafları, bir konut kompleksi veya apartman içindeki ortak alanların bakımı, güvenliği, temizliği ve genel işleyişi için yapılan harcamaları ifade eder. Bu masraflar, apartman sakinleri arasında adil bir şekilde paylaştırılır. Apartman sakinlerinden toplanan aylık aidat bedellerinin içine yansıtılan bu masraflar, temizlikten güvenliğe, apartman giderlerinden asansör bakımına kadar pek çok hususu içerisinde barındırır. Apartman yönetimi tarafından belirlenen bu gider ve aidat verileri, zaman zaman değişiklik göstererek, ani harcamalarda yapılandırılma sağlanır. Bu giderler, apartman yönetimi tarafından yönetmeliğe uygun olarak hesaplanır ve her bir harcama açık bir şekilde belirtilir. Apartman ortak giderlerini ödemeyenler için de yönetim tarafından belirli kurallar ve yaptırımlar da belirlenir. Her bir apartman sakini, ortak kullanım alanları üzerinde eşit hak ve özgürlüğe sahip olduğu gibi, masrafları konusunda da eşit sorumluluklara sahiptir.

İlginizi Çekebilir;  DASK Kapsamına Girmeyen Binalar Nelerdir?

İnovatif Sigortadan Site Apartman Paket Sigortası için Teklif Al

Apartman sakinleri ve yönetim kurulu tarafından belirlenen ortak kullanım alanları, her bir apartman sakini için eşit hak ve sorumluluklar sunar. Apartman ortak kullanım alanları, kişilerin birbiriyle iletişim kurabilecekleri ve çeşitli aktivitelerde güvenli kullanım sunabilecekleri alanlardır. Kişilerin belirli kurallar çerçevesinde özgürce kullanabilecekleri bu alanlar, kişilere sosyalleşme ve daha özgür bir yaşam sürdürme olanağı sağlar. Apartman ortak alan nedir ve sakinlerin hangi hakları bulunur öğrenmek için İnovatif Sigorta ile iletişime geçebilirsiniz. 

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir